fbpx

Konfiguracja śledzenia konwersji w formularzu, systemie rezerwacji lub po dokonaniu zakupu

Pomiar konwersji i konfiguracja mierzenia tego wskaźnika na platformie Google Ads to jedna z najistotniejszych kwestii w całej kampanii reklamowej. W tym wpisie skupimy się na dwóch sposobach jej konfiguracji w sytuacji, gdy pojawia się unikalny komunikat po konkretnym zdarzeniu.

Dlaczego potrzebujemy Google Analytics i Google Tag Manager?

W tym poradniku będę korzystał z konfiguracji konta Google Ads połączonego z Google Analytics, wraz z zainstalowanym tagiem Google Tag Manager. Uważam, że aktualnie jest to najbardziej optymalne rozwiązanie i dające najwięcej danych do analizy.

Dowiedz się więcej, o tym jak skonfigurować Google Tag Manager oraz jak połączyć konta Ads i Analytics

Formularz z pojawiającym się komunikatem (unikalny selektor css)

Bardzo często po wysłaniu formularza kontaktowego, dokonaniu rezerwacji lub w innej sytuacji, gdy użytkownik wykonuję oczekiwaną czynność pojawia się komunikat, bez przeładowania strony, np.

Możemy sprawić, że ta czynność zostanie uznana przez Google Ads i Google Analytics jako konwersja. Oto co musimy zrobić:

  • Najpierw musimy zbadać element, który się wyświetlił, poprzez menu kontekstowe wyszukiwarki (przykład: Google Chrome)
menu kontekstowe google chrome
  • Następnie podświetlając ten konkretny element klikamy prawym myszy i wybieramy Copy > Copy selector. Zapisujemy wklejoną treść np. w Notatniku - przyda się niedługo. W naszym przypadku jest to:
    wpcf7-f2051-p3254-o1 > form > div.wpcf7-response-output.wpcf7-display-none.wpcf7-mail-sent-ok
selektor css w zbadaj element

#SPOSÓB 1

Mniej optymalny dla strony, działający w większości przypadków.

Tworzymy regułę w GTM (skrót: Google Tag Manager)

  • Przechodzimy do konta w GTM i tworzymy regułę, wybierając z menu po lewej Reguły i klikając w przycisk po prawej Nowe (nadajemy dowolną nazwę)
  • Klikamy na pole Skonfiguruj regułę
  • Wybieramy Widoczność elementu
  • Wybieramy Metodę wyboru na Selektor arkusza CSS i jako Selektor elementu wklejamy to, co wcześniej skopiowaliśmy za pomocą przeglądarki
  • Zostawiamy opcję uruchamiania Raz na stronę
  • Zaznaczamy Obserwuj zmiany DOM (to jest ta nieoptymalna funkcja, która może mieć wpływ na wydajność witryny - w praktyce przy jednym formularzu i selektorze wpływ ten będzie niezauważalny)
  • Zaznaczamy Wszystkie zdarzenia związane z widocznością
  • Klikamy Zapisz

Dalsze kroki zostały opisane pod sposobem #2

#SPOSÓB 2 - UWAGA, MOŻE NIE DZIAŁAĆ

Teoretycznie bardziej optymalny sposób, ale często nie działa. Zostało to zgłoszone do Google w Mountain View w Kalifornii i czekamy na rozwiązanie 🙂

Tworzymy zmienną w GTM

  • Przechodzimy do GTM i tworzymy nową zmienną, wybierając z menu po lewej Zmienne i klikając w przycisk po prawej Nowa. Nadajemy dowolną nazwę (np. Komunikat po rezerwacji)
  • klikamy na pole Konfiguracja zmiennej
  • wybieramy typ zmiennej Element DOM
wybieranie typu zmiennej w gtm
Typy zmiennej w Google Tag Manager
  • Jako Metodę wyboru ustawiamy Selektor arkusza CSS, a w polu Selektor elementu, wklejamy to co wcześniej skopiowaliśmy za pomocą przeglądarki.
konfiguracja zmiennej za pomocą selektora arkusza css
  • Klikamy Zapisz

Tworzymy regułę wykorzystującą zmienną

  • W GTM, w menu po lewej wybieramy Reguły -> Nowe, nadajemy nazwę (np. form sending) i klikamy w pole Skonfiguruj regułę
  • Wybieramy typ reguły Wyświetlenie strony
  • Zaznaczamy pole Niektóre wyświetlenia strony
  • W pierwszym polu wybieramy naszą zmienną utworzoną wcześniej, w kolejnym zostawiamy wybór zawiera, a w trzecim polu wpisujemy fragment tekstu, który pojawia się w naszym pojawiającym się polu, np. "Twoja wiadomość została wysłana"
  • Zapisujemy regułę

KOLEJNE KROKI DLA SPOSOBU #1 I #2

Konfiguracja tagu śledzenia

  • W GTM wybieramy z menu po lewej Tagi
  • Klikamy Nowy
  • Nadajemy nazwę i wybieramy typ tagu o nazwie Google Analytics - Universal Analytics lub Google Analytics - wersja klasyczna (jak używamy starszej wersji kodu śledzenia)
  • Z listy rozwijanej wybieramy Typ śledzenia jako Zdarzenie
  • W parametrach uzupełniamy Kategorię i Działanie - te dwie nazwy będą potrzebne żeby skojarzyć tag z GA (skrót: Google Analytics)
  • W polu Ustawienia Google Analytics ustawiamy zmienną śledzenia naszego konta GA, jeżeli jeszcze nie mamy jej zdefiniowanej to klikamy Nowa zmienna... i wpisujemy nasz Identyfikator śledzenia o treści GA (UA-XXXXXXXXX-X)
  • W polu Reguły wybieramy wcześniej utworzoną regułę
  • Zapisujemy
konfiguracja tagu sledzenia w google tag manager
Konfiguracja tagu śledzenia w Google Tag Manager

Wysłanie zmian w GTM

Bardzo ważne jest by, po wprowadzeniu wszystkich zmian w Menedżerze przesłać je do publikacji. Wystarczy kliknąć Prześlij w prawym górnym rogu.

Nie musimy wypełniać opisów w polach, które pojawią się po kliknięciu.

Ustawienie celu w Google Analytics

Ta czynność będzie się powtarzać również w innych sytuacjach (po skonfigurowaniu tagu i reguły).

  • Przechodzimy do Google Analytics
  • Wybieramy u dołu po lewej Administracja (koło zębate)
  • W kolumnie Widok danych wybieramy pozycję Cele
Cele w GA
  • Konfiguracja celu -> Niestandardowy
  • Opis celu -> wpisujemy dowolną nazwę -> Zdarzenie
  • Szczegóły celu -> uzupełniamy pola Kategoria i Działanie identycznie jak w konfiguracji tagu w GTM
  • Klikamy Zapisz
Konfiguracja celu w Google Analytics

Import celu z Google Analytics do Google Ads

To już ostatni etap każdej konfiguracji mierzenia konwersji. Po tej czynności, będziemy mieli pełną konfigurację śledzenia użytkowników pod kątem określonego działania.

Panel Google Analytics wyświetli każde działanie, bez znaczenia z jakiego źródła, a Google Ads pokaże tylko te konwersje, które zostały wygenerowanie dzięki naszej płatnej kampanii. Pozwoli to np. stwierdzić, które reklamy są skuteczniejsze od innych.

  • Przechodzimy na konto Google Ads
  • Wybieramy u góry Narzędzia -> Konwersje
import konwersji z analytics do ads
  • Klikamy +
  • Wybieramy Importuj
  • Zaznaczamy Google Analytics
  • Zaznaczamy odpowiednie cele z GA i klikamy IMPORTUJ I I KONTYNUUJ

Automatyczne tagowanie

Google Analytics wykorzystuje informacje dzięki automatycznie otagowanym adresom URL. Funkcja ta, wymagana jest również do możliwości zaimportowania celów do Google Ads.

Włączenie automatycznego tagowania w Google Ads:

  • Kliknij Narzędzia -> Połączone konta
  • Kliknij Szczegóły w okienku przy Google Analytics
  • Kliknij Włącz na tym koncie przy informacji o automatycznym tagowaniu

To wszystko.

Od teraz analizując kampanię i wybierając Segmentuj -> Konwersje -> Źródło konwersji będziemy widzieć zdarzenia, które określiliśmy i które zostały wywołane poprzez kampanie w Google Ads.

Oceń ten wpis!

Call Now Button