Menedżer tagów Google pozwala na szybkie tworzenie i aktualizowanie tagów dodawanych do witryny. Tag jest to kod śledzenia bądź skrypt, który pozwala połączyć nasze konta Google ze stroną. Niewątpliwym atutem jest to, że "fizyczny" kod umieszczamy tylko raz, a wszelkie konfiguracje i rozszerzenia dodajemy bezpośrednio na platformie GTM. Ma to szczególne znaczenie przy współpracy z klientami, którzy sami zarządzają swoją stroną internetową i nie chcą być co chwilę proszeni o edycje kodów.
Dzięki Menedżerowi, w łatwy sposób skonfigurujemy Google Analytics i Google Search Console oraz połączymy je z Google Ads. To podstawowa konfiguracja którą zalecamy każdemu kto zaczyna planować kampanię w Adwords.
W skrócie co omówimy:
- Tworzenie konta w Google Tag Manager
- Sprawdzanie poprawności instalacji kodów za pomocą rozszerzenie do Chrome o nazwie Google Tag Assistant
- Konfiguracja Google Analytics w Menedżerze tagów
- Połączenie Google Ads i Analytics
- Połączenie Google Ads i Search Console
Zatem zaczynajmy.
Tworzenie konta w Menedżerze tagów
- Wchodzimy na stronę https://tagmanager.google.com
- Po zalogowaniu klikamy Utwórz konto - co ważne możemy posiadać jedno konto Menedżera do wielu stron internetowych i kont Ads czy Analytics

- Wpisujemy podstawowe dane do konfiguracji


- Klikamy Utwórz oraz akceptujemy Warunki korzystania
- Pojawią się kody, które należy umieścić wg instrukcji na naszej witrynie, od teraz możemy konfigurować tagi w Menedżerze
Sprawdzamy poprawność instalacji tagów - Google Tag Asisstant
- Instalujemy rozszerzenie do przeglądarki Chrome o nazwie Tag Assistant (by Google)
- Wchodzimy na stronę na której chcemy sprawdzić poprawność instalacji tagów Google (nie tylko tagu Menedżera, ale też tych z innych narzędzi)
- Klikamy na rozszerzenie oraz aktywujemy klikając Enable

- Odświeżamy stronę i sprawdzamy co się pojawia w rozszerzeniu.
- Oczekujemy poniższego widoku, jeżeli jest inaczej to należy sprawdzić czy poprawnie umieściliśmy kod na stronie

Dodanie Google Analytics do Google Tag Manager
- Klikamy Dodaj nowy tag

- Wpisujemy dowolną nazwę, wybieramy gotowy typ tagu o nazwie Google Analytics - Universal Analytics, typ śledzenia Wyświetlenie strony oraz wpisujemy Identyfikator śledzenia z Google Analytics (dostępny w usłudze Analytics w Administracja > Usługa >Informacje o śledzeniu > Kod śledzenia
- W opcjach Reguły wybieramy All Pages

- Klikamy Zapisz
- Następnie klikamy w prawym górnym rogu Prześlij
- Możemy dodać opis wprowadzanych zmian tak by wiedzieć w przyszłości co zrobiliśmy
- Klikamy Opublikuj
Połączenie konta Google Ads i Analytics
- Logujemy się na koncie Google Analytics
- Klikamy u dołu po lewej Administracja i w środkowej kolumnie Usługa wybieramy Google Ads - łączenie

- Wybieramy konto Google Ads i konfigurujemy grupę połączeń
- Włączamy opcje Wszystkie dane witryny
- Klikamy Połącz konta
Połączenie konta Google Search Console i Ads (Adwords)
- Logujemy się na konto Google Ads
- Klikamy ikonę Narzedzia w prawym górnym rogu konta
- Następnie w sekcji Konfiguracja wybieramy Połączone konta

- W sekcji Search Console klikamy Szczegóły
- Wpisujemy adres witryny i klikamy Połącz
Teraz są trzy opcje. Jeżeli nie istnieje konto Search Console pojawi się status Nieodebrana. Wtedy na stronie https://search.google.com zakładamy konto i weryfikujemy własność np. dzięki wcześniej skonfigurowanemu Menedżerowi Tagów. Jeżeli Google Ads nie wykryło, że jesteś właścicielem witryny, to pojawi się status Prośba o dostęp wysłana, co oznacza, że właściciel musi przyznać do niej dostęp. Trzecia opcja to komunikat Połaczono, czyli wszystko ok.