fbpx

Google Ads (Adwords) – podstawowe informacje

Google Ads (dawniej Google AdWords) jest to platforma od Google, pozwalająca na wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania, na stronach partnerskich oraz na YouTubie. Po raz pierwszy system ten został uruchomiony 20 października 2000 r. Aktualnie jego zasięg sięga aż 90% użytkowników Internetu i ponad dwóch milionów stron internetowych. Dla Google reklamy te generują aż 97% wszystkich przychodów.

Rodzaje kampanii reklamowych:

  • reklama w sieci wyszukiwania (Google oraz partnerskie).
  • reklama w sieci reklamowej (witryny będące w sieci partnerskiej AdSense, YouTube, Gmail, urządzenia mobilne, aplikacje),
  • w sieci wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową.

Różnice pomiędzy wyświetlaniem reklam w sieci wyszukiwania, a w sieci reklamowej

Reklama w sieci wyszukiwania pojawia się na konkretne zapytanie klienta, wtedy, kiedy tego potrzebuje. Natomiast reklama w sieci reklamowej pozwala przyciągnąć klientów już wcześniej, nawet gdy odbiorcy aktualnie nie myślą o skorzystaniu z naszej oferty. Dodatkowo doskonale sprawdza się w remarketingu (np. w celu przypomnienia się osobom, które nie składają nowych zamówień) co zwiększa świadomość i rozpoznawalność marki.

Rodzaje i formaty reklam

W sieci wyszukiwania:

  • reklamy tekstowe, które składają się z dwóch nagłówków (30 znaków), ścieżki do strony oraz opisu (80 znaków)

Reklamy tekstowe można uatrakcyjnić wieloma rozszerzeniami, np.

  • numer telefonu – jego dodanie umożliwia odbiorcom na urządzeniach mobilnych wykonanie połączenia oraz wyświetla od razu podany numer,
  • linki do podstron – wyświetla istotne podstrony naszej witryny, takie jak np. galeria, oferta czy kontakt,
  • informacje w witrynie – dodatkowe informacje jak np. parking, wifi, wolne terminy czy darmowa wysyłka lub inne udogodnienia,
  • ceny – możliwość podania cen produktów czy usług,
  • promocje – dodatkowe miejsce na umieszczenie informacji o udzielanych rabatach.

W sieci reklamowej:

  • reklamy tekstowe (takie jak w sieci wyszukiwania),
  • reklamy graficzne - obrazy w różnych rozmiarach lub w formacie HTML5,
  • elastyczne reklamy displayowe – po wpisaniu treści automatycznie dopasowują się do witryn np. rozmiarem i krojem fonta,
  • reklamy angażujące – atrakcyjne reklamy graficzne i wideo w YouTube oraz na stronach sieci reklamowej, sprawiają, że odbiorcy świadomie podejmują decyzję o kliknięciu wchodząc w interakcje z reklamą tj. oglądając film, zdjęcia lub przełączając zakładki
  • reklamy w Gmailu – rozwijane na górnych kartach w skrzynkach odbiorczych poczty,

W sieci wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową

Połączenie kampanii „tylko sieć wyszukiwania” i „tylko sieć reklamowa”. Pozwala na jednoczesne kierowanie reklam do osób korzystających z wyszukiwarki oraz przeglądających witryny partnerów.

Jak mogę wybrać do kogo kierowane są reklamy?

Opcje kierowania Google Ads pozwalają w strategiczny sposób docierać do potencjalnych klientów w odpowiednim miejscu i czasie. Poniżej przykładowa lista sposobów wybierania grup i miejsc docelowych:

baner graftet google ads
  • słowa kluczowe – wybór automatycznych miejsc docelowych na podstawie pojedynczych słów kluczowych lub wyrażeń,
  • grupy odbiorców – używając tej metody możemy znaleźć nowych potencjalnych klientów, dzięki kierowaniu reklam do osób, które szukają czegoś podobnego do naszego produktu lub usługi. Mogą po prostu interesować się dziedziną powiązaną z tym co chcemy reklamować,
  • remarketing – na podstawie interakcji z naszą stroną internetową, możemy wydzielać specjalne grupy odbiorców i kierować do nich spersonalizowane reklamy. Przykładowo, do osób, które tylko odwiedziły naszą stronę internetową możemy wyświetlić zaproszenie do ponownych odwiedzin i zapoznania się ze szczegółami oferty, a do osób, które już sprawdziły podstronę kontakt lub dodały jakieś produkty do koszyka zakupowego, wyświetlić reklamę o promocji na darmową dostawę. Efekty potrafią zaskoczyć,
  • rodzaj treści – wyświetlanie reklam w kontekście określonej tematyki (np. siłownia) lub na określonych stronach internetowych (np. konkretne miejsce w witrynie onet.pl),
  • lokalizacja – możemy wybrać lub wykluczyć konkretną miejscowość bądź zaznaczyć promień wokół dowolnego miejsca,
  • demografia – możemy jako odbiorców wybrać np. kobiety w przedziale wiekowym 35-44 l. (jednocześnie jako lokalizację np. Zamość),
  • automatyzacja – Google Ads potrafi wiele wywnioskować z dotychczasowych rezultatów naszych kampanii i dostosowywać stawki oraz wybierać te reklamy, które generują najwięcej konwersji.

Pozycja reklamy i stawka CPC

Wiele osób zastanawia się na jakiej podstawie jest określana stawka za kliknięcie oraz pozycja naszej reklamy np. w wynikach wyszukiwania. Reklamy wszystkich reklamodawców, otrzymują miejsce w rankingu na podstawie stawki CPC (cost per click, czyli koszt uzyskania pojedynczego kliknięcia) oraz Wyniku Jakości. Dlaczego to ważne? Często klienci uważają, że wystarczy przebić konkurencję stawką za kliknięcie i będziemy wyżej, a tak nie jest. Jeżeli Wynik Jakości będzie wyższy u konkurencji to jego pozycja będzie lepsza mimo niższej stawki.

Co to jest Wynik Jakości w Google Ads?

Jest to oszacowanie jakości i trafności reklam, słów kluczowych oraz strony docelowej. Liczony jest w skali od 1 do 10. Im lepiej nasze reklamy będą pasowały do zapytań odbiorców, tym wyższy Wynik Jakości, wyższa pozycja i niższy koszt.

Pamiętajmy, że dla Google (wbrew pozorom) nie liczy się tylko nasz budżet. Co równie istotne, najczęściej koszt kliknięcia będzie niższy od maksymalnej stawki CPC jaką ustawimy. Płacimy tylko tyle, ile potrzeba by „przebić” reklamę poniżej naszej, wystarczy 1 grosz więcej. Upraszczam tutaj znacząco sposób ustalania rankingu i stawek, ale ogólne założenia, mam nadzieję, przedstawiłem zrozumiale.

cpc - cost per click

Ciekawostka. Google potrafi zwrócić na zapytanie „cpc skrót” na pierwszym miejscu odpowiedź, że oznacza on „co powiesz ciekawego”. Dlatego rozwiewam wszelkie wątpliwości w tej kwestii.

Co to jest współczynnik CTR i dlaczego jest ważny?

CTR (ang. Click Through Rate) jest współczynnikiem określającym ilość kliknięć względem wyświetleń. Przykładowo, jeżeli reklama miała 10 wyświetleń, a 5 kliknięć, to CTR będzie wynosić 50%. Dzięki temu możemy ocenić skuteczność danego słowa kluczowego bądź reklamy. Im wyższy CTR tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik kliknie w reklamę, a to oznacza, że jest ona trafniejsza od innych. To z kolei ma wpływ na wspomniany wcześniej Wynik Jakości czyli również na ostateczny koszt kliknięcia i pozycję reklamy.

Monitorowanie wyników

Mając już cele reklamowe, możemy w łatwy sposób na bieżąco weryfikować ich realizację. Sprawdzimy na jakich stronach wyświetla się nasza reklama, na jakie zapytania pojawia się w wyszukiwarce, które reklamy uzyskują najwięcej kliknięć lub konwersji oraz z jakiego urządzenia nastąpiła reakcja. Szczegółowe raporty obejmują o wiele więcej informacji takich jak wiek, lokalizacja czy zainteresowania odbiorców. Dokładna analiza pozwala na stałe optymalizowanie kampanii i uzyskiwanie coraz lepszych rezultatów.

Zakończenie

W tym wpisie zebrałem podstawowe informacje dla osób, które zastanawiają się w jaki sposób mogą zareklamować się za pomocą Google Ads. Możliwości, tak naprawdę są niemal nieograniczone i wybór dobrej agencji marketingowej może mieć ogromne znaczenie dla efektów.

Oczywiście polecamy swoje usługi i zapraszamy do kontaktu. 

Bonus 250 zł dla nowych klientów

Jeżeli jesteś nowy klientem Google Ads i nigdy nie przeprowadzałeś kampanii za pomocą tej platformy, to otrzymasz od nas kupon promocyjny w wysokości 250 zł na kampanie reklamowe. Wystarczy, że w ciągu 31 dni wydasz na reklamę równowartość tej kwoty, a w następnym miesiącu bonus zostanie przyznany.

Skontaktuj się z nami, żeby uzyskać więcej informacji.

Twórca stron internetowych i specjalista ds. marketingu internetowego. Fan Youtube’a.